Geporcheerde kip

Ik heb al een gevoelde eeuwigheid mijn kookboeken niet aangeraakt, maar vandaag 
heb ik er nog eens een uit de kast gehaald. 

“De kunst van het koken” van Julia Childs.
Al langere tijd ben ik aan het denken: Goh, je moet nog eens iets uit de Franse keuken koken.
Maar zoals bij zoveel dingen bleef het bij een gedacht en telkens weer een nieuwe smoes
om toch niet “uitgebreid” te hoeven koken.

Vandaag was echter zo een dag dat ik dacht; De oudste is (’s ochtends) in de peuterspeelzaal, dus 
kun je lekker op je gemak met de jongste in de wagen boodschappen doen en als de jongste 
slaapt, kun je beginnen voorbereiden. 

Maar nu komt het; WELK VAN DE 564 RECEPTEN GA IK MAKEN ???
Kip is hier altijd wel heel populair, dus waarom niet ?
Na een beetje zoekwerk is mijn keuze gevallen op:

Poulet Morney, Gratiné (Geporcheerde kip, gegratineerd in kaassaus)

Alle boodschappen gedaan, oudste terug afgehaald van de psz, jongste lekker naar bed, ben 
ik begonnen aan de voorbereidingen

20151008_125219

Nadat ik alles heb klaargelegd, ben ik beginnen de groenten te snijden
(zo goed mogelijk in gelijke stukjes, zodat ze ook gelijk garen)

en ben ze beginnen stoven in een ruime pan met boter.

20151008_130701

Nadat de groentes al een beetje gegaard waren (10 a 15 minuten) heb ik de pan van het vuur gehaald en 
heb er de kipfilethaasjes op gelegd zodat die lekker konden “zweten”.
Dit doe je 10 minuten (na 5 minuten even omdraaien).

20151008_131100(0)

Daarna overgiet je alles met wijn en kippenbouillon en doe je alles in de oven 
voor ongeveer 20 a 25 minuten.

20151008_132610  20151008_132652

Nadat 20 minuten om waren heb ik de pan uit de oven gehaald en eerst een 
de “haasjes” uit de pan gehaald en op een bord gelegd en 500ml vocht afgemeten
om er een kaassaus van te maken.

Je maakt een Roux en roert er het vocht doorheen samen met 3 a 4 eetlepels
gruyere kaas.

20151008_140406

Zodra de saus klaar is doe je een bodem in een ovenschaal, daar leg je de “haasjes” op en 
dan giet je de rest van de saus erover en de rest van de kaas.

20151008_150006

Nog even onder de grill tot het een beetje bruin is en klaar is kees.

20151008_172447

Easy peasy eigenlijk en ik ben blij dat ik het gemaakt heb.
Het heeft echt iedereen hier goed gesmaakt.

Nu heb ik wel nog wortelen, selder ed over dus voor morgen staat Spaghetti Bolognese op het programma.
Ook zo een typisch gerecht dat je altijd kan maken, dat altijd lekker is en (bijna) iedereen lust. 😀

Groetjes, Anja

2 gedachtes over “Geporcheerde kip

  1. Maak je een systeem met ”punten” Van mijn proever kreeg dit gerecht een XX/10 ? Bij mij lopen de punten meestel zo : als Dochter 1 een 9/10 geeft is’t voor Man een 6/10 en omgekeerd….

    Like

    • Dat is op zich nog niet zo een slecht idee, alhoewel mijn dochters er nog te klein voor zijn om punten te geven ! 🙂
      Die uiten hun in “Yummie !” of “Nee dank u”, maar het zou wel een idee zijn voor te doen en op het blog te zetten als er eens een etentje gegeven wordt
      met (veel)bezoek. Dat lijkt me wel leuk 🙂

      Like

Geef een reactie

