Riccioli uit de oven

Het weekend zit er weer op en we hebben gisteren heerlijk gedineerd in een Duits restaurant 
voor mijn moeder haar verjaardag.

Ik heb hier geen foto’s van omdat ik het ten eerste ongezellig vind als anderen eten en ik ga beginnen
foto’s ervan te nemen en 
ten tweede ook moet kijken dat mijn kleintjes eten.
Nou is dat tweede niet zo een gigantisch grote opgave als er een schotel met frieten op tafel staat.
Lets face it: KINDEREN ETEN GRAAG FRIETEN !! (hahahaha) 😀

Wat mij betreft goed, als het maar niet te vaak gebeurd 🙂

Gelukkig is het brood bij mijn schoonzusje ook goed in de smaak gevallen.
Ze stuurde me al een foto met de tekst erbij dat het lekker is, dus dat was een mooie respons voor mij 🙂

De taart waar ik me nogal druk om maakte is ook HEEL goed gelukt en was ontzettend lekker.
Ik had deze gemaakt met een taartvorm van 24 cm en WIJ hebben deze met 7 personen helemaal opgesmuld
bij de koffie ! 🙂 Wederom een hele mooie respons 😛

Helaas heb ik mijn moeder vandaag nog niet gesproken over haar ontbijtzalm die ik voor haar gemaakt heb,
maar ze was haar gisteren er al op aan het verheugen om hem te kunnen eten. 

Vandaag keerde de dagelijkse routine weer terug en dochter 1 moest ook weer naar de psz.
Enkel een verschil: Mijn man kon haar gaan halen, want die had vrij.

Dat gaf mij de gelegenheid om een kleine brunch voor te bereiden voor als ze “uitgehongerd” naar huis komt.
Maar als het weer nu zo gaat blijven krijgen ze vanaf donderdag weer na de psz een kop soep.

Altijd wel lekker op koudere dagen (op warme ook, maar op koude extra) 🙂

Daarna dochter 2 in bed gedaan en bekeken wat we wilden gaan eten.

We zijn uitgekomen op een ovenschotel.

Ik had zin in iets met pasta en manlief vond alles prima zolang er maar kaas in zit.
Goed, zo gezegd zo gedaan, manlief naar de winkel gestuurd en daarna aan het eten begonnen.

Riccioli uit de oven.

Ik ben (natuurlijk) weer begonnen alles klaar te leggen.

20151012_171846

Daarna heb ik water voor de pasta opgezet, de ham in blokjes gesneden en een kom gepakt die groot
genoeg is om alles in te mengen (op zijn tijd)

Ik begin dan met het mengen van room, gezeefde tomaten (tomatenblokjes kan ook en ik heel lekker, maar ik had meer zin erin om het eens zo te maken 🙂 ) en ricotta met peper en zout.

20151012_172848(0)

Als dat een keer goed gemengd is, doe ik er de ham bij en rasp er pecorino (parmezaanse kaas kan ook) over.

20151012_173310

Ondertussen ben ik ook al de pasta aan het koken en kan deze afgegoten worden.
Na het afgieten doe ik de pasta meteen in de kom.

Sommige mensen gieten de pasta af en gooien er dan koud water op: NIET DOEN !!!!

20151012_174044

Ik meng alles door elkaar en doe de gehele inhoud in een ovenschaal.

20151012_174324

Dit gaat nu voor 15 minuten de oven in bij 175°C.

In de tussentijd maar ik “speciale” broodkruim.
Ik meng paneermeel met: knoflook, pecorino, peterselie en peper en zout.
Dat kan gewoon in een keukenmachine, dus je hoeft niet alles voor te snijden.

20151012_180218

Dit mengsel doe ik dan na 15 minuten over de ovenschotel en zet de oven op grillmodus.
Daarna nog 15 minuten wachten en klaar is kees (of ja, Anja eigenlijk 😛 )

20151012_181906 20151012_182000

Lekker makkelijk op een doordeweekse dag.
Als je het heel slim aanpakt kun je dit onder 1 uur op tafel hebben staan. 

Wat ga ik morgen koken ??
Eerlijk gezegd nog geen flauw idee ! Maar het zal iets uit een kookboek worden.

Groetjes, Anja

Geef een reactie

