de blunder die Hollandaise heet !

Je precies je leest het goed ! De BLUNDER 

Mijn kookavonturen zijn niet alleen gekenmerkt door successen maar ook door
blunders en dat is ook goed zo !

Fouten maken is menselijk, maar je moet dan natuurlijk wel bekijken wat je fout hebt gedaan
en daarvan leren. 😀

In eerste instantie zou je denken: Hollandaise maken is toch niet zo moeilijk ? 

Je maakt de reductie (azijn, water en witte peperkorrels)

20151015_170213

Dit laat je afkoelen en dan doe je er 4 eidooiers bij

20151015_170339

Fornuis aanzetten en blijven roeren, roeren, roeren. (zeker niet stoppen !! )

Als de “saus” zijn consistentie heeft haal je hem van het vuur af en doe je 
er langzaam (net als bij mayonaise) de geklaarde boter bij.

Kruiden met zout en als laatste wat citroensap erbij en KLAAR.

Nou niet dus ! Ik denk dat het bij mij al misliep bij de reductie.
Het is niet veel en het kan ineens zo snel gaan. 1 van de 2 meiden doet iets, ik draai me om
en dan is het te ver ingekookt.

Nou moet ik ook nog toegeven dat ik het vandaag ABSOLUUT wou maken en op het laatste momentje 
te horen kreeg dat mijn man later thuis ging komen.

Dus alles met een beetje haast maken en achter de kindjes kijken is geen goede combi om 
aan een hollandaisesaus te beginnen ! 😀

Gelukkig is het BIJNA weekend en dan heb ik tijd om het allemaal nog eens uit te proberen zonder
afgeleid te worden. 🙂 Wie weet lukt het dan wel.

En ongeacht dat het een kleine blunder was, was de saus nog eetbaar en wel lekker 🙂

Nu in de mood voor chocoladecake of iets met chocolade, dus morgen wordt gebakken.

Groetjes, Anja

Geef een reactie

